Friday, 29.03.2024, 10:09
Добре дошъл Гост | RSS
[ New messages · Members · Forum rules · Search · RSS ]
  • Page 1 of 1
  • 1
Forum moderator: kalla  
Форум за счетоводство - Веста Консулт » НАЧАЛО » Всичко за всичко от живота » 42,5 млн. лв. са приходите от реклама в Интернет през 2011 (FB & google заплашват ли родните рекламодатели?)
42,5 млн. лв. са приходите от реклама в Интернет през 2011
MuchakovaDate: Friday, 16.03.2012, 10:52 | Message # 1
dandelion wine
Group: Админ
Messages: 383
Awards: 7
Reputation: 10
Status: Offline
42,5 млн. лв. са приходите от реклама в Интернет през 2011

Кои са най-големите рекламодатели, заплаха ли са Facebook и Google за родните медии и успяват ли компаниите да разчитат правилно резултатите от своите кампании, разказва Жанет Найденова – председател на IAB България

За втора поредна година в България се проведе проучване за приходите от интернет реклама, което се осъществява по инициатива на IAB България. Резултатите от него бяха представени по време на втория IAB Форум България, който се проведе на 14 март в София. Проучването обхваща данни, предоставени директно от компании, продаващи реклама в Интернет, и са били обработени от независима компания - Ipsos България. Данните включват приходи от реклама от уеб сайтове, търговски онлайн услуги, доставчици на мейл услуги и други компании, продаващи онлайн реклама.

За да ни разкаже повече за проучването, кои са най-големите рекламодатели в Интернет, кои компании все още гледат с недоверие на този комуникационен канал, разговаряхме с Жанет Найденова – председател на IAB България.

Г-жо Найденова, на колко възлизат приходите от интернет реклама в България през 2011?
IAB България за втора поредна година провежда проучване за приходите от интернет реклама в България. Тази година участваха двайсет от най-големите компании в България, голяма част от които са членове на IAB България, но за първи път участваха и телевизии, които вече успешно присъстват и в Интернет. Данните, които акумулираме за 2011, са за брутни приходи от интернет реклама. Самото проучване е на базата на въпросник, който се подготвя от IAB България. Списъкът с участниците се предоставя на компанията, извършваща проучването, която тази година за България е Ipsos.

Колко са приходите от реклама в Интернет и кои са големите рекламодатели?
Тя обработва информацията, като запазва конфиденциални индивидуалните данни. За 2011 брутният приход от интернет реклама е около 42,5 млн. лв. Това представлява ръст от 4,1% спрямо предходната година.

В другите комуникационни канали отстъпките, които предлагат медиите, варират, но понякога достигнат над 50%. Каква е ситуацията на интернет пазара и на колко можем да оценим реалните приходи?
На инернет пазара в България IAB България се стреми да няма безумни отстъпки, а да предоставяме повече стойност на потребителя. Еко-системата рекламодател - дигитална/рекламна агенция - медиа шоп - медиа се изгражда на база добавената стойност. В брутните бюджети от AdEx проучването за 2011 не е включен криейтивът и консултирането за кампаниите през годината, а само медия закупуването. Като добавим и факта, че за таргетиране (по IP адреси, по уникални потребители), фиксиране на времеви зони, нестандартни рекламни формати и политическа реклама, каквато имахме през 2011, има оскъпяване от 15% до 25%, изобщо не може да става въпрос за отстъпки в такива порядъци като при останалите медии. Главният въпрос не е в отстъпките, а в ефективността на рекламата в дадена медиа. Тук е мястото и да добавя, че изкуствено генерирани трафици и продажба на повече импресии, но некачествени, бързо се разпознават от рекламодателите.

Тези цифри са приходите от реклами в български медии. Има ли данни колко са похарчили компаниите за реклама в Google и Facebook?
И двете компании - и Google, и Facebook, имат корпоративна политика да не споделят данни за пазара. Това, което ние направихме, е да извадим нашите данни в паспорт за дигиталната индустрия в България, но засега не можем да кажем цифри от името на Google и Facebook.

Колко са рекламните инвестиции от България към Facebook и Google и трябва ли българските медии да се притесняват от това?
Какви са неофициалните цифри според изчисленията на бранша?
Ако да кажем, че през 2010 дисплей рекламата е била около 100 единици, то Google е имал 75 единици. Това обаче са само допускания на IAB Европа.

Според Вас как българските медии биха могли да се противопоставят на тази тенденция, за да успеят да задържат рекламните инвестиции в България?
В България имаме локални медии с много силно съдържание, което е на български език, и ние ще запазим темповете на нарастване на инвестицията в интернет реклама в българските медии. Те са изключително важни за марките в България, тъй като с Google можете да облъчите с вашата кампания най-горещите си потенциални клиенти и да генерирате лийдове, но не и да постигнете разпознаваемост на марката (Brand Awareness). Ползата от дисплей рекламата, от Google, от Facebook и другите социални мрежи е съвсем различна. Въпрос на цел за съответната кампания и съответната марка е кои канали ще интегрира в своя комуникационен микс. Така че има място за всички.

Осъзнават ли тези разлики компаниите, или решават да пуснат кампания във Facebook, например защото е „модерно”?
Още се намираме в началото на кривата на „hypecycle”. След едва-две години нещата ще бъдат съвсем различни. Обикновено, когато възниква нова технология и тя се развива много бързо, е абсолютно очаквано рекламодателите да се пренасочат мигновено натам. Това, което постигна Facebook за четири години като „reach”, телевизията е постигнала за 50. Въпросът е във възвращаемостта на инвестицията.

Кои са най-големите рекламодатели в Интернет в България?
Ние имаме данни за топ 50-те рекламодатели в Интернет по браншове в България, които естествено са без индивидуални цифри, защото са конфиденциални, но номер едно са финансовите услуги - застрахователни компании и банки. След тях се нареждат телекомуникационните компании. Но като рекламодател номер 1 за втора поредна година отново е Мтел.

Какъв е типичният бюджет за интернет кампания, да кажем, на една финансова институция?
За да бъде една кампания смислена по отношение на изграждане на марка и ангажиране с бранда, минималната инвестиция е в порядъка на 15-20 хиляди лева за кампания, която продължава месец – месец и половина. Това е на базата на моя опит, а не на базата на статистика, защото такава няма.

Кои са рекламодателите, които все още не присъстват в Интернет?
Бих казала, че една от най-консервативните аудитории по отношение на инвестиции в Интернет маркетинга е категорията фармацевтични компании. Това е много специфичен бизнес, в който има много регулации и голяма част от лекарствата се купуват на базата на рецепти. Но около 40-45 процента са лекарства без рецепта. Въпрос на избор на потребителя е кое от тях да купи от аптеката. Тук вече идва силата на Интернет като комуникационен канал, за да информира потребителя за съществуването на това лекарство, какви са ползите от него, превенциите, и разбира се, да изгради общности около съответните марки.

Кои са компаниите, които все още не присъстват в Интернет?
Това е един бранш, който миналата година не влизаше в топ рекламодателите. Тази година също не е, но се забелязва покачване на тренда.

На какво се дължи консерватизмът на фармацевтичните компании според Вас? Те са сред топ рекламодателите, но очевидно нямат доверие в Интернет?
Според мен до голяма част се дължи на липсата на познание, опит и обучени кадри, които се занимават специално с маркетинг в тези компании. За тях телевизията е нещо много познато, от което очакват веднага резултат. След една телевизионна кампания резултатите са лесно измерими, но изискват сериозни бюджети. Както видяхме от примерите на форума на IAB България, комбинацията между телевизия и Интернет дава достигането до по-голям брой хора на по-ниска цена.

IAB България като асоциация предприема ли действия в посока да влязат и компании като фармацевтичните в Интернет?
Миналата година направихме специално два уъркшопа за фармацевтичните компании, които минаха прекрасно. Отначало с много студени взаимни чувства, които постепенно се затоплиха и прераснаха в един диалог какво съвместно трябва да направим, за да покажем на тези компании, че Интернет е ефективен канал за техните продукти и услуги. Надявам се догодина да бъдат и сред топ рекламодателите в Интернет.

Доколко рекламодателите могат да се доверяват на резултатите от интернет кампаниите? Според някои това е каналът, който е най-лесно измерим, но други имат голямо недоверие в метриките, които се използват.
За последните 11 години се натрупаха невероятно количество данни в Интернет, които всъщност тепърва ще показват колко е комплексен подходът при измеримостта на кампаниите в Интернет.

Как се измерват резултатите на кампания в Интернет?
Дълги години наред погрешно се смяташе, че единствената метрика за ефективност в Интернет е CTR (Click Through Rate). Виждаме обаче, че в световен мащаб този показател е под 0,10%. Когато една кампания има за цел да генерира посещения към дадена страница, тогава – да, разумно е да измерваме кликове към съответния рекламен формат. За да знаем колко от облъчените посетители са направили действието, което ние очакваме, а именно да посетят страницата. Но всичко зависи от целите на кампанията и ключовите индикатори. Ако желаем да измерим нашето послание до колко потенциални потребители е достигнало и колко пъти те са били облъчени, то основните метрики на Brand Awareness са брой достигнати потребители (Reach) и честота на показване (Frequency). Напоследък забелязваме, че все повече кампании в Интернет се планират на база на тези два параметъра. По този начин можем да кажем, че кампанията е достигнала до 158 000 уникални потребители, които са били облъчени по три пъти с нашето послание. И това го виждате в реално време в статистиката на AdServing системите на съответните медии, където са рекламните площадки за кампаниите. Интернет е точно измерим канал в реално време. Всичко зависи от целта на кампанията.

Вие имате добър поглед върху двете страни – медиите и рекламодателите. Доколко рекламодателите осъзнават и разбират къде влагат своите пари, защо именно там и правилно ли разчитат резултатите?
Според мен има много да се работи в тази посока. Интегрирането на каналите е много важно за ефективността на целия интегриран микс в кампанията. По света за 2010 „златният баланс” на инвестиции в Интернет спрямо целия бюджет за реклама е 15 процента.

Доколко рекламодателите осъзнават и разбират къде влагат своите пари, защо именно там и правилно ли разчитат резултатите?
В България сме доста назад. За 2010 съотношението е около 6,2%. За 2011 се надявам данните да са по-позитивни. През юни 2012 предстои да излязат резултатите от проучване MediaScope на IAB Европа, което се провежда в 28 страни на Европа, като за първи път участва и България, и ще имаме точни цифри и ще знаем много повече за потребителите в Интернет. Вече профилирането само по демографски принцип няма да е от толкова съществено значение. Ще е важно какво точно прави този потребител, къде и по кое време, колко дълго и как да стигнем до него по най-интелигентния начин, без да го безпокоим, за да имаме най-голяма степен на ангажираност на потребителя с нашето послание и бранд.

Как си представяте Интернет пазара в България след една година?
Бих се радвала инвестициите в Интернет маркетинг да са 20%. Членовете на IAB България да достигнат 100, сред които да има много повече медии, които са с присъствие не само в Интернет, а са телевизии, радиостанции. За да можем всички заедно да развиваме по-бързо интерактивния пазар в България.

След пет години?
След пет години моята мечта е рекламодателите да са осъзнали абсолютната необходимост от това, че не можем без Интернет, не можем без мобилен маркетинг, без видео реклама и без да се съобразяваме с нашия потребител. Това означава да има обвързаност между рекламодатели, медии, платформи и потребители.

Статията е публикувана в jobs.bg



Материалът е публикуван от Веста Консулт- Изберете Качеството!
 
Форум за счетоводство - Веста Консулт » НАЧАЛО » Всичко за всичко от живота » 42,5 млн. лв. са приходите от реклама в Интернет през 2011 (FB & google заплашват ли родните рекламодатели?)
  • Page 1 of 1
  • 1
Search:


Vesta Consult © 2024