Boyanova | Date: Friday, 24.06.2011, 11:00 | Message # 1 |
.::.
Group: Админ
Messages: 365
Status: Offline
| Съвременният мениджмънт разглежда организационната култура като мощен стратегически инструмент, позволяващ ориентирането на всички подразделения и служители към общи цели.
Съществуват няколко определения за организационна (корпоративна) култура:
- усвояване и приемане от служителите на организационните ценности и норми, които едновременно с това и определят тяхното поведение;
- атмосферата или социалният климат в организацията;
- доминиращата в организацията система от ценности и стилове на поведение;
Изхождайки от тези определения, под организационна (корпоративна) култура следва да се разбира главно ценностите и нормите, споделяни от болшинството служители на организацията, а също така и външното им проявление (организационното поведение).
Организационната култура изпълнява две основни функции:
-вътрешна интеграция: осъществява вътрешна интеграция на служителите в организацията по такъв начин, че те знаят как следва да взаимодействат един с друг;
-външна адаптация: спомага организацията да се адаптира към външната среда;
Основните елементи на организационната култура са:
- Поведенческите стереотипи: общ език, използван от служителите на организацията; обичаи и традиции, към които те се придържат; ритуали, извършвани от тях в определени ситуации.
- Групови норми: свойнствени за групата стандарти и образци, регламентиращи поведението на техните членове.
- Провъзгласявани ценности: обявявани на всеослушание принципи и ценности, към реализацията на които се стреми организацията или група („качество на продукцията”, „лидерство на пазара” и т.н.).
- Философия на организацията: най-общи идеологически принципи, които определят нейните действия по отношение на служителите, клиентите или посредниците.
- Правила на играта: правила на поведение при работа в организацията, традиции и ограничения, които следва да се усвоят от новоназначените служители, за да станат пълноценни членове на колектива; въведеният порядък.
- Организационен климат: чувство, определяно от физическия състав на групата и характерните маниери на взаимодействие между членовете на организацията едни с други, с клиентите или с трети лица.
- Съществуващ практически опит: методите и техническите прийоми, използвани от членовете на групата за достигане на определените цели; способността да се осъществяват опрелени действия, предавани от човек на човек и не изискващи непременна писмена фиксация.
Превел от руски: Л. Боянова Из psyfactor.org
Хората са само два вида- простИ хора и простО хора, вторите често грешат, но първите само това правят!
|
|
| |