Tuesday, 04.08.2020, 11:20
Добре дошъл Гост | RSS
[ New messages · Members · Forum rules · Search · RSS ]
  • Page 1 of 1
  • 1
Forum moderator: Muchakova, Boyanova  
Форум за счетоводство - Веста Консулт » Въпроси и отговори » Организационна култура » Организационна култура
Организационна култура
BoyanovaDate: Friday, 24.06.2011, 11:00 | Message # 1
.::.
Group: Админ
Messages: 365
Awards: 9
Reputation: 1
Status: Offline
Съвременният мениджмънт разглежда организационната култура като мощен стратегически инструмент, позволяващ ориентирането на всички подразделения и служители към общи цели.

Съществуват няколко определения за организационна (корпоративна) култура:

- усвояване и приемане от служителите на организационните ценности и норми, които едновременно с това и определят тяхното поведение;

- атмосферата или социалният климат в организацията;

- доминиращата в организацията система от ценности и стилове на поведение;

Изхождайки от тези определения, под организационна (корпоративна) култура следва да се разбира главно ценностите и нормите, споделяни от болшинството служители на организацията, а също така и външното им проявление (организационното поведение).

Организационната култура изпълнява две основни функции:

-вътрешна интеграция: осъществява вътрешна интеграция на служителите в организацията по такъв начин, че те знаят как следва да взаимодействат един с друг;

-външна адаптация: спомага организацията да се адаптира към външната среда;

Основните елементи на организационната култура са:

- Поведенческите стереотипи: общ език, използван от служителите на организацията; обичаи и традиции, към които те се придържат; ритуали, извършвани от тях в определени ситуации.

- Групови норми: свойнствени за групата стандарти и образци, регламентиращи поведението на техните членове.

- Провъзгласявани ценности: обявявани на всеослушание принципи и ценности, към реализацията на които се стреми организацията или група („качество на продукцията”, „лидерство на пазара” и т.н.).

- Философия на организацията: най-общи идеологически принципи, които определят нейните действия по отношение на служителите, клиентите или посредниците.

- Правила на играта: правила на поведение при работа в организацията, традиции и ограничения, които следва да се усвоят от новоназначените служители, за да станат пълноценни членове на колектива; въведеният порядък.

- Организационен климат: чувство, определяно от физическия състав на групата и характерните маниери на взаимодействие между членовете на организацията едни с други, с клиентите или с трети лица.

- Съществуващ практически опит: методите и техническите прийоми, използвани от членовете на групата за достигане на определените цели; способността да се осъществяват опрелени действия, предавани от човек на човек и не изискващи непременна писмена фиксация.

Превел от руски: Л. Боянова
Из psyfactor.org


Хората са само два вида- простИ хора и простО хора, вторите често грешат, но първите само това правят!
 
Форум за счетоводство - Веста Консулт » Въпроси и отговори » Организационна култура » Организационна култура
  • Page 1 of 1
  • 1
Search:


Vesta Consult © 2020