Saturday, 15.08.2020, 16:00
Добре дошъл Гост | RSS
[ New messages · Members · Forum rules · Search · RSS ]
  • Page 1 of 1
  • 1
Forum moderator: kalla  
Форум за счетоводство - Веста Консулт » НАЧАЛО » Всичко за всичко от живота » За различните удостоверения, институции, документи и др. (Part 1)
За различните удостоверения, институции, документи и др.
MuchakovaDate: Tuesday, 16.08.2011, 18:14 | Message # 1
dandelion wine
Group: Админ
Messages: 383
Awards: 7
Reputation: 10
Status: Offline
За различните удостоверения, институции, документи и др.
Part 1


Колко често ви се случва да знаете от къде се вади определен документ (простичък пример, свидетелство за съдимост) и да се окаже, че институцията си е сменила местонахождението безследно, гишетата, които са ви обслужвали вече ги няма, редът е преобърнт на опаки и донесените от вас документи, които да послужат пред въпросната институция са тотално ненужни или... куп други неща. В същото време по тази тема в сайта на институцията упорито се мълчи. Сякаш информацията за това е строго секретна.

Информационен център за обслужване на клиенти няма, или поради липса на място в сградата, или поради разумно управленско решение да се съкратят максимално разходите на бюджетна издръжка. Ако пък информационен център все пак се намира, ви се нала да минете през поне няколко фоайета, още толкова стълбищни клетки, вътрешни дворчета и какво ли не още. След това сте любезно посрещнати от някоя учтива дама, която е по- заинтересована от кафето и цигарата отколкото от вашите питания и ви отперва като ви праща на първото гише, на което й хрумне.
След като се наредите на поне 3 опашки и чакането ви на всяка една от тях се окаже еднакво безполезно, се прибирате у дома/ в офиса с усещането за загубено време и тотално не свършена работа.

Като капак, за елементарни неща получавате отговор от типа на:
"Прочетете си закона",
"Обърнете се към адвокат" или
"Не сме компетентни да даваме отговор на такива запитвания".

Реално аз не осъждам служителите на гишетата. Родният ни манталитет винаги да се оправдаваме и да прехвърляме отговорностите си другиму, като умело се прикриваме зад оправданията "Грешно ме посъветваха"; "Нарочно ме подведоха" и ... са една много добра предпоставка служителите да си спестяват времето за обяснения, с които могат да си рискуват работното място.

Поради всички тези и други причини, реших да публикувам малко повече информация за това кое как се вади и от къде, без да изпадам в прекалени подробности, разбира се.

Тьй като споменах свидетелството за съдимост, нека започнем с него.

Свидетелство за съдимост се вади от Софийски районен съд. Съдът по типично нашенска логика се намира на един адрес, а гишето за свидетелствата за съдимост е разположено на друг - в сградата на бившия нотариат. Не забравяйте да представите личната си карта. На място се попълва заявление по образец. Струва 5 лева, които се заплащат предварително и в никакъв случай не се подлъгвайте да отидете с точно приговени пари. Портото на банката, като платите таксата си е за ваша сметка. Може да варира между 2 и 5 лева в зависмост в коя банка решите да платите, но ако отидете в банковият клон в самата сграда (на бившия нотариат), ще ви коства само 50 стотинки.

Ако сте родени в София с постоянно местожителство тук, свидетелството ви ще е готово веднага. В противен случай се чака.

Удостоверение за наличие или липса на данъчни задължения от НАП.

Ето ви хипотетична ситуация. Решавате като физическо лице да кандидатствате за банков кредит и за тази цел от банката ви изискват документ, че са ви внасяни всички данъци и сигуровките. Какво следва да направите?

Извадете личната си карта и я разгледайте внимателно. Вижте адресът на който се водите и проверете вашият квартал в кой район на София е. Става по следния начин. Отворете бгмапс, гугъл мапс или някоя друга полезна страница. Напишете в полето, което е указано за търсене на адрес вашият адрес по лична карта, без да изпадате в прекалени подробности. Достатъчни са номер на блок и квартал или просто улица и номер. След това намалете картата до степен, която да ви позволи да видите района. Не бъразай да затваряте тази страница.Тя много скоро отново ще ви потрябва отново.
След като видите района си, потърсете списък с местните териториални дирекции на НАП и според района се опитайте да намерите най-подходящата, която трябва да отговаря за вашето местожителство. След това извадете адреса й и задължително проверете в бгмапс как да стигнете до там. В противен случай рискувате да подминете данъчната служба поне 2-3 пъти преди да уцелите входа, да се повъртите в кръг някой друг час, да си похортувате известно време с почти всеки срещнат на тема "а знаети ли къде се намира..." "казаха ми тук зад този блок ама нещо не намирам адреса..." и пр. нататък.
След като уцелите входа и мислите, че сте близо до заветната цел , ви остава още една не лека задача. Трябва да намерите подходящата стая, а на всичкото отгоре в нея да потърсите правилното гише. Не се отчайвате, ако се качите до последния етаж, за да ви кажат, че сте се объркали и трябва да се върнете на първия. Служителките, които работят там нямат вина. На тях просто им е писнало да им задават всякакви малоумни въпроси, които не ги касаят. Най-дразнещо е непрекъснато да пращаш заблудени хора при свои колеги и да им обясняваш как да намерят еди си кое гише.
След като намерите гишето/стаята, преди да сте се наредили на опашка, каквато задължително ще сварите, поискайте си заяление по образец.

Тук е моментът да кажа, че заявленията за фирми (юридически лица, еднолични търговци) и физически лица са абсолютно идентични. За това не се учудвайте, ако ви се струва, че на булстата не му е там мястото. Просто подминете квадратчето без да се впечатлявате излишно.

Тьй като този документ все пак ви е нужен за кредит, а вие вероятно водите кореспонденция с повече от една банки, не си спестявайте усилията да напишете, че искате повече от едно копия. След като сте подали така попълненото заявление удостоверението ще е готово едва след седмица. Проверката ви става за около 10 минути, но данъчните инспектори са креативни, с дълг и отговорности към обществото. За това проверяват данните на много места. Накрая се допитват и до утайката в чашата от сутрешното кафе, за по-сигурно- повече от един път.

Ако пък за кредита ще кандидатства фирмата ви, тогава процедурата е аналиогична. Данъчната служба ще се определи според седалището и адресът на управление на дружеството ви, не по ваша лична карта. Попълва се абсолютно същото заяление, но с данните на фирмата.

Удовсоверение за липса на заведени изпълнителни дела.

Тези дела може да са срещу: 1. физическо лице (ФЛ) и 2. фирма (ЮЛ).

Ще разгледам първо варианта с фирма.

Не забравяйте, че българската администрация е уникална по рода си и прилага индивидуален подход за всичко. За това трябва да имате тъпение и да го изучите без много емоции. При различно отношение боли глава.
Та значи, отивате в позната ви сграда на нотариата, където се помещават съдия-изпълнителите за гр. София. Минавате по няколко тесни коридорчета, докато стигнете до гишето. От гишето ви връщат да си платите таксата, като пропускат да ви кажат, че платите ли смо за едно удостоверение, ще получите едно. Ако ви трбва за пред банка, можете да напишете само една. Ако искате повече, връщате се да си доплатите по 5 лева на документ. След като вече сте заплатили вашата такса и подадете молба с надлежно попълнени фирмени данни като по учебник- пълно име на фирмата, булстат(ЕИК), адрес на управление, кой я представлява, неговите лични данни и прочее, служителката любезно ви моли да й дадете Актуално състояние на дружеството. За тази цел скоквате за малко до дгугия край на София - ж.к. Гео Милев, ул. Елисавета Багряна 20, където увисвате на опашката за актуални състояния. Там любезно ви молят да почаката, защото служителите, които би трябвало да ви го издадат и би трябвало да правят само това, са заети с усилена трудова дейност. Сканират и обявяват Годишни Финансови отчети в сайта на търговския регистър. От любопитство надниквате да видите датата и с ужас установявате, че част от тях са миналогодишни, за 2009г, а вече сме 2011. Решавате, че това не е ваш проблем и търпеливо си изчаквате Актуалното.
Доволни, че сте получили поредния ненужен докумет, отивате отново в районния съд на попа и тръпнещ от очакване подавате Актуалното на служителката. А тя любезно ви моли за копие на всички съдебни решения до момента, които да отразяват случилите се в миналото промени, а за ваша зла съдба фирмата ви е регистрирана преди 2008г, да кажем още през далечната 1999г. От тогава е сменяла адреса си 9 пъти, опитали сте се неуспешно да се сдружите 3 пъти и то с неподходяшите хора и последицата от това е 3 пъти приемане на съдружници и 3 обрати изкупувания на дружествания ви дял. На ум и теглите една дълга балканска благословия по нашенски, след което се ориентирате към първия копирен център, какъвто в района няма, или просто дупка за копирни услуги, ксерокс и бла бла, където могат да ви свършат работа.Оказва се, че там не са чували за открития на науката и техниката като интернет например и ви препращат някъде другаде. Вие благославяте и тях както си му е реда и след това започвате отчаяно да гостувате на нароилите се в района нотариални катори, където като чуят за какво сте отишли ви отпращат с любезния довод, че са претрупани с работа и ви оглеждат с насмешка докато хлопвае входната врата.
Най- накрая комплектът ви е пълен. Вие заедно с попълненото заявление по образец, платената такса, хилядите фермани от съдебни решения, актуално състояние и каквото още се сетите, че може да е полезно, отново се изправяте пред гишето на СРС, вече с увереността на човек попътувал и видял свят. Приемат ви радушно документите и ви казват да се въднете след една две седмици. При положение, че след две седмици не са готови, ви съветват да ги навестите след други две.
И така фирменото ви удостоверение е вече готово, но вас все пак нещо ви гложди от вътре и не ви дава мира. Тогава допускате най-голята си грешка като питате:
"Е , добре де, за какво са ви всичките тези документи. Нямате ли връзка със сайта на Агенция по вписванията. Всичко е публикувано в Търговския регистър там".
Отговорът не закъснява.
"Ами системите ни не са свързани, а и нямаме интернет, освен това съдията не е длъжен да рови...".

Това е мометът , в който вие колабирате пред гишето и се налага лекарска намеса, защото знаете какви данъци сте платили за предходната, по-предходната, още по-предходната и прочее финансови години. Освен това още сънувате кошмари като се сетите за таксите в Агенция по вписванията, които плащатате всеки път и за най-елементарните неща и като капак времето, което сте изгубили в чакане докато ви дойде редът.
Почти аналогична е ситуацията, ако свидетелството за липса на заведени изпълнителни дела се вади за физическо лице, не за фирма. Ще се наложи да знаете пълните данни по лична карта. Ако предположим, че помагата не рднина- брат, сестра, мама, леля и някой баджанак, имайте предвид, че пълномощноо ви трябва да е с нотариална заверка.

Сайтовете на институциите са тотално непддържани от гледна точка на актуална информация, но за щастие поне някои институции дават адекватни отговори след настойчиво звънене по телефона. Можете да си спестите доста време, ако първо се обадите. Обаждането не е най-важното. След като вече са склонили да ви отговорят изобщо не се колебайте и започнете да задавате и най-малумните и очевидни въпроси, за които се сещате. Така например не пропускайте да попитате за адреса на институцията, към кой и на кое гише да се обърнете, с колко копия на документа да отидете, какви са таксите, плаща ли се нещо допълнително, какви приложения да им предоставите... Не забравяйте, че поне половината от отговорите ще ви изненадат. Ако не ги попитате, ще се окажете изненадани на гишето и тогава разходката ви в софия и околовръст ви е в кърпа вързана.
Моят приятелски съвет е все пак, като бек ъп вариант, да си подготвите поне 2 най- близки адреса, на които се извършват копирни и др. подобни услуги и има постоянен достъп до интернет. Иначе може да ви изненадат неприятно.
В района на нотариата това са Ориндж центъра на Славейков и Пингвините в подлеза на Софийския университет.

Изпълнителен лист.

В заповедното производство има два члена, на базата на които можете да си извадите изпълнителен лист по ГПК, аз тук ще се спра на процедурата като цяло без да навлизам в излишни подробности.

Да приемем че някой нещо ви дължи. Решили сте, вместо да се разберете като цивилизовани хора, да си губите времето и парите, като се влачите по съдилища. За ваш много голям късмет правосъдеито ви е взело под крилце. В следствие на което правото е на ваша страна и вие печелите делото. В случая характера е без значение- работодателя ви е посъветвал да си ходите, пък вие не щете, което е довело до конфликт, отвратителният ви бивш, който не можете вече да гледате пък камо ли да понасяте се е настанил в семейното ви жилище, претендирайки за дял и не можете да се оттървете от присъствието му, доставчикът ви, който ви е снабдил със скъпа и некачествна техника отказва да спази договора, не ще да ви върне парите, нито да ви смени техниката с по-качествена, нито да отстрани дефектите за своя сметка, като спази гаранционните срокове, спори с вас, че сте некомпетентен и не умеете да работие с нея, счупили сте я и искате да му я натресете обратно.... възможности много.

За по-перверзно нека хипотетично приемем, че току що е приключило делото ви на първа инстанция.
Следете внимателно няколко неща.
Решенията на първоинстанционен съд подлежат на обжалване. Убедете се , че насрещната страна няма да обжалва. Убедете се също, че е изпуснала всички преклузивни срокове за обжалване и дори при най-добро желание, вече няма възможност да го направи.
След това отидете в добре познатият Ви съд, който е взел съответното решение във ваша полза и подайте молба свободен текст, като цитирате съда, състава, името на съдията и разбира се номера на делота, заедно с номера на взетото по него решение. Оставете телефон за контакт в молбта си, както и актуален адрес. В същата молба поискайте изпълнителен лист на базата на решението. Тогава с изпълнителния лист, с копие от решението и с писмено заявление по образец отидете при съдебен изпълнител.

Въпросът е Частен съдебен изпълнител (ЧСИ) или Държавен съдебен изпълнител (ДСИ) ? Според действащото право ЧСИ има по-широки правомощия. За това го препоръчвам. Вече зависи какви такси ще се наложи да платите. Тук преценката е практична и със сигурност финансово обвързана. Проучете въпроса преди да пристъпите към действие, но бързайте.
Влезте в сайта на частните съдебни изшпълнители, който в момента е http://www.sadebenizpalnitel.com . Разгледайте ЧСИ във вашият район, за да спазите правилата на местната подсъдност. После се осведомете за останалото. Най- важното е:
- За какви главници и лихви да ви е изпълнителният лист, ако търсите парично обезщетение; Ако не, какво да напишете в диспозитива на молбата до съда. Молбата може да е за предаване на движима/недвижима вещ, предаване на дете и др. За повече информация- ГПК.
- Какви са таксите,
- Как се процедира в случая и какво в какви срокове трябва да се извърши след като вече веднъж се стартира процедурата и каква информация трябва да предоставите вие.
Аналогично се действа, ако се обърнете към ДСИ, но информация за държавните съдия-изпълнители ще намерите на сайта на районния съд. Обадете им се и ги разпитайте подробно. Заявления за започване на принудително изпълнение също можете да намерите в сайта. Изтеглете едно и попитайте с най-големи подробности кое къде се попълва. Приложете задължително копие от решението и копие от изпълнителния лист.
Следващата опция е, когато не сте водили дело. За нея, малко по-късно ще кажа с подробности.

to be continued


Материалът е публикуван от Веста Консулт- Изберете Качеството!
 
Форум за счетоводство - Веста Консулт » НАЧАЛО » Всичко за всичко от живота » За различните удостоверения, институции, документи и др. (Part 1)
  • Page 1 of 1
  • 1
Search:


Vesta Consult © 2020